Voordat je gelijk overgaat op medicamenteuze pijnbestrijding is er thuis of tijdens een poliklinische bevalling ook van alles mogelijk. Denk hierbij aan massage, ademhalingsoefeningen, douche of bad, gebruik van een kruik.
Wanneer je rugweeën hebt, kunnen wij ook steriele waterinjecties bij je zetten. Bij deze injecties wordt op vier plaatsen net onder de huid (subcutaan) in de onderrug 0,5 ml steriel water gespoten. Dit gebeurt tijdens een wee. Na het injecteren is er ongeveer gedurende één minuut een licht stekende pijn, lijkend op een wespensteek, aanwezig. De injecties hebben geen nadelige gevolgen voor de baby.
De duur van de pijnverlichting door de steriele water injecties varieert van 30 tot ongeveer 120 minuten.
Deze methode is bij rugweeën tijdens de ontsluitingsperiode meerdere keren toe te passen met een tussenliggende periode van minimaal twee uur.

Mocht dit niet helpen dan kun je in het ZGT Almelo evenals in het Deventer ziekenhuis gebruik maken van 2 vormen van pijnstilling tijdens de bevalling; Remifentanyl en een ruggenprik. Pijnstilling is in beide ziekenhuizen 24 uur per dag 7 dagen per week mogelijk.

Remifentanyl

Remifentanyl is een morfineachtige stof die wordt toegediend via een infuus (slangetje in je arm) dat vastzit aan een pompje. Je kunt zelf met een drukknop de hoeveelheid remifentanyl bepalen die je toegediend krijgt. Het pompje is zo afgesteld dat je jezelf nooit teveel kan geven.

Voordelen remifentanyl

• Remifentanyl werkt al binnen 1 minuut.
  • Remifentanyl werkt beter dan pethidine (maar minder goed dan een ruggenprik).

Nadelen remifentanyl

• Remifentanyl kan van invloed kan zijn op je ademhaling en de hoeveelheid zuurstof in je bloed. In dat geval zal je een zuurstofkapje voorkrijgen.
  • Er is een kleine kans op ademhalingsproblemen voor de moeder. Daarom moeten jij en je baby zorgvuldig continue in de gaten gehouden worden.
  • Ze weten nog niet wat de langetermijneffecten zijn.

Ruggenprik

De anesthesist brengt onder plaatselijke verdoving een naald aan in je onderrug en via deze naald wordt een dun slangetje ingebracht. Vervolgens wordt de naald weer verwijderd en wordt het slangetje vastgeplakt op je rug. Door dit slangetje krijg je pijnstillende medicijnen toegediend die binnen 15-20 minuten werken. Het slangetje kan gedurende de gehele ontsluitingsperiode blijven zitten.

Voordelen ruggenprik

• 95% van de vrouwen voelt helemaal geen pijn meer tijdens de weeën.
  • Voor zover bekend heeft een ruggenprik geen nadelige gevolgen voor de baby.
  • Je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee.

Nadelen ruggenprik

• Heel soms werkt een ruggenprik maar aan één kant.
  • Bij ongeveer 5% van de vrouwen wordt de pijn niet of nauwelijks minder. Dat kan komen door de plaats waar de naald is ingebracht en de dosering van de medicijnen. De ruggenprik wordt dan soms opnieuw uitgevoerd.
  • De bevalling, vooral het persen, duurt langer. Daardoor heb je meer kans op een bevalling met een zuignap/vacuümverlossing.
  • De weeën moeten vaker met medicijnen worden ondersteund.
  • Je mag je bed niet uit, omdat je minder gevoel in je benen hebt. Dat komt langzaam weer terug nadat de toediening van medicijnen is stopgezet. Bij een lage dosering heb je meer gevoel in je benen en kun je soms staan, lopen en meepersen.
  • Er wordt een infuus ingebracht, om te voorkomen dat je een te lage bloeddruk krijgt.
  • Meestal krijg je een blaaskatheter omdat je door de verdoving niet goed voelt dat je moet plassen. Na de bevalling wordt de katheter weer verwijderd, tegelijk met het slangetje in je rug.
  • Je lichaamstemperatuur kan stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig om te bepalen of dat door de ruggenprik komt of dat het om koorts gaat door een infectie. Soms krijg je dan voor de zekerheid antibiotica. Er is een kans dat je kind na onderzoek door de kinderarts wordt opgenomen op de kinderafdeling en ook wordt behandeld met antibiotica.
  • Je kunt jeuk krijgen. Deze kan goed behandeld worden door de samenstelling van de medicijnen aan te passen.